Engasjerende, lærerikt og sosialt

26.-27.september var 65 elevrådsledere (eller vara) og 20 elevrådskontakter fra Nord- og Sør-Trøndelag på seminar. Samlingen ble åpnet av fylkestingsrepresentant Erik Fløan og nestleder i opplæringskomiteen i Sør-Trøndelag Henrik Kierulf. Fløan har selv vært aktiv i elevrådet på skolen , og delte sine erfaringer med elevene . Fløan og Kierulf roste elevene for å ta på seg  den viktige jobben som elevrådsleder, og hvor viktig det er å engasjere seg i skolesaker.

Erik fløan2

Sindre Garret Lamvik Sollie fra Elevorganisasjonen hadde foredrag om engasjement og skolemiljø, og fikk også i gang praten mellom elevene ved å gjøre en rekke øvelser med ungdommene.

seminar2

Det var flere foredrag under seminaret.  Et av foredragene som virkelig engasjerte ungdommene var av Andreas Nilsson som er elev-og lærlingombud i Akershus. Han fortalte en historie om en skoleflink gutt som ble frøset ut av de andre elevene, en gutt som ikke hadde noen venner og som hadde lyst til å ta sitt eget liv. En historie som handlet om han selv. Om mobbing og krenkelser i skolen, om lover og regler. Og viktigst av alt; om det å bry seg om andre.Andreas påpekte dette med at elevene har et medansvar for at elever skal ha det bra på skolen.

Workshop

Gjennom seminaret jobbet deltakerne i grupper med en caseoppgave.

– Hver  gruppe var et elevrådsstyre som måtte finne ut hvordan de skulle jobbe med et case som involverte russen og medelever som reagerte på russens aktiviteter. Hvert elevrådsstyre måtte lage en strategi for hvordan de skulle gå frem, og endte opp med et rollespill der de skulle møte skolens rektor for å påvirke skolens arbeid med teamet, forteller elev-og lærlingombud Torun Hegre.

Magne Seierslund deltok også i år på elevrådslederseminaret. Magne er en veldig engasjert kar, og er en populær foredragsholder. Han snakket om ledelse og brukte ulike teorier om ledelse, for å skape refleksjoner og motivasjon til å være gode ledere blant elevene som deltok. Han hadde også en caseoppgave om ledelse, der elevene ble delt inn i grupper med en leder og en observatør, som med svært begrenset tid og hjelp skulle løse en oppgave kun leder hadde informasjon om.I oppgaven skulle de bygge en legofigur som kun en person kunne se på bak et skjermbrett om gangen. Leder måtte forklare hvordan den så ut slik at slik at gruppa kunne lage en nøyaktig kopi.

bilde 2

Det er andre gang det blir arrangert et felles seminar for begge fylkene, og responsen har vært bra fra ungdommen. Her er noen facebookkommentarer.

– Tusen takk for et herlig seminar folkens folkens! Glede mæ te å treff dåkk på andre møta og seminara seiner.

– Tusen hjertelig takk for et fantastisk seminar folkens!

– Tusen hjertelig takk alle sammen for ei syyyk helg! Dåkker e awesome!